Marketing & sales

Heeft u ook het gevoel dat u geen controle heeft over uw verkoop? Wilt u meer rendement uit uw marketinginspanningen halen? Is uw kostenbalans (kostprijs vs. verkoopprijs) optimaal? Weet u uw invloed op de verkoopprijs maximaal te benutten?

Als je de richting van de wind niet kan veranderen, verander dan de stand van je zeilen

H. Jackson Brown

Verander uw ad-hocfocus en ontwikkel een langetermijnvisie om zo meer uit uw onderneming te halen.

Graag kijk ik samen met u met een frisse blik naar uw product en de marketing ervan om een betere aansluiting op de markt, meer klantcontacten en dus meer omzet te krijgen. Belangrijke klanten kunnen bijvoorbeeld strategische partners zijn voor uw bedrijf en dat kunt u vaak beter benutten met verbluffende resultaten.

Wat kan Martin Nanninga voor u doen?

  • analyse van product en de mogelijkheden
  • analyse van de markt en uw concurrentie
  • onderzoek naar de waarde van uw product (verkoopprijs)
  • analyse van uw marketingactiviteiten
  • aansturen van uw salesteam
  • onderzoek naar internationale afzetmogelijkheden en vinden van strategische partners

De machinefabriek Rusthoven wilde een nieuw product aan de bedrijfsactiviteiten toevoegen. Er was alleen maar een idee, zelfs nog geen ontwerp. Onder mijn leiding is de ontwerpfase opgestart en tegelijkertijd heb ik gewerkt aan commitment uit de markt zodat er garantie was voor de afname van het product. Ook is er een alliantie gesloten met twee multinationals die het product gaan introduceren op de internationale markt. De omzetgaranties zijn hoog en de marges interessant. Een nieuwe business case is vormgegeven en dat zorgt de komende jaren voor veel mogelijkheden.

Sound Intelligence heeft een nieuw product ontwikkeld: de agressiedetector. Het was een goed product dat nog in de markt moest worden gezet. Een marketingstrategie is opgezet en deze is met succes ingevoerd. Door gebruik te maken van veel “free publicity” spraken veel mensen na korte tijd over dit product. In een periode van twee jaar is de onderneming fors gegroeid en kon het jonge product de weg naar de klant vinden.


Machinefabriek Het Noorden was vooral bezig met het bouwen van machines op klantspecificatie. Het is in deze “jobbers markt” lastig om genoeg winst te behalen. Door de concurrentie op de markt krijgt de laagste inschrijver vaak de opdracht. Een eigen product zou deze situatie kunnen veranderen.

In een relatief kort tijdsbestek is een eigen productlijn ontwikkeld die voor een belangrijk deel overeenkomt met bekende klantspecificatie. Met deze ontwikkeling is de producent in staat geweest hogere rendementen te halen en de klant kreeg hierdoor beter inzicht in wat er moest worden aangeschaft. Specifieke wensen van de klant worden transparant en daardoor was de klant bereid er extra voor te betalen. Het Noorden werd daardoor ook een specialist op dit vakgebied, meer dan toen men nog op klantspecificatie werkte. Al vele jaren heeft dit bedrijf een continue orderstroom opgebouwd als gevolg van deze ontwikkeling.

Contact opnemen

U kunt mij ook vinden op LinkedIn. Klik op de onderstaande link om me toe te voegen.

Contact opnemen of 06 - 83244242

Over Martin Nanninga

  • betrokken
  • ervaren
  • daadkrachtig
  • creatief
  • resultaatgericht
  • integer
  • plezierig
LinkedIn van Nanninga Consultancy